tisdag 24 mars 2009

Tålamodsknapp

Mamma H skriver:

När jag var gravid med Lilla L hittade jag till masarinmammans blogg och blev fast ögonblickligen. Masarinmamman skriver så naket och vackert om sin kärlek till sitt barn och om sina känslor och tankar kring att få ett barn med ds. Redan innan Lilla L hade fötts tyckte jag att Masarinmamman uttryckte sig så klokt. I dag när jag själv har ett barn med ds så upplever jag ofta att hennes beskrivningar är mitt i prick. Flera av Masarinmammans inlägg ploppar då och då fram i mitt huvud. Jag minns bl a att hon skrev att föräldrar till barn med ds behöver en särskild tålamodsknapp. Och det är så sant. Jag har aldrig varit känd för att ha ett bra tålamod. Och ibland tycker jag att det går så långsamt framåt med Lilla L. Visst, det händer saker, men det går långsamt. Och det kan kännas frustrerande vissa dagar. Då tänker jag på Masarinmammans tålamodsknapp, tar ett djupt andetag och försöker hitta den. Och när jag hittar den landar jag åter igen i att bara njuta av Lilla L och se henne för den hon är. En stor kärleksgåva!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Känner så väl igen mig i ditt inlägg. Önskar ibland att man jag var bättre på att njuta av "här och nu". Vi kanske lär oss med tiden. Det är så viktigt och skönt att läsa om andra som har samma tankar och funderingar, veta att man inte är ensam!
Maria, Sagas mamma

Grodansmamma sa...

Visst är det så. Vissa dagar är det lätt att hitta knappen och vissa dagar svårare. Jag brukar försöka titta på Elsa och fråga mig om hon störs av att det tar längre tid. Lider hon av det? Oftast är svaret nej och då hittar jag min knapp lättare. Just nu har jag svårt att hitta tålamodsknappen vad gäller hennes utveckling till att kunna gå själv. Hon vill och blir störd på att det inte går vilket gör mig frustrerad. I de lägena är det svårare att ha tålamod.
Kram Anna

Breeze sa...

Hej, kul att hitta er här. Här hittar ni oss http://julius-kulius.blogspot.com/ Ses imorgon förhoppningsvis.
/ J & J

Anonym sa...

Åh, tack för de fina orden. Jag blev riktigt riktigt glad ända in i hjärtat!

Och tålamodsknappen... Ojoj vad den behövs. Inte minst för att ha tålamod med sig själv ;-)

Kram till er och er fina lilla L.