måndag 20 april 2009

En hemmafrus stressiga liv

Mamma H skriver;

J jobbar just nu hårt och intensivt mot en deadline på fredag, såväl dag som natt. Ett jobb som snart pågått i 2 månader och som är inne på upploppet. Tur för honom att han har en förstklassig hemmafru och också en ganska så tålmodig sådan. Själv ränner jag runt med 3 barn på fotbollsträningar, körövningar, teaterlektioner och fotbollsmatcher. Däremellan ska det köpas vårskor, handlas födelsedagspresenter och läsas läxor. Efter det ska det handlas mat, lagas mat, diskas och lägga barn. I mitt stilla sinne tänker jag; "hur i hela friden ska detta gå ihop när vi så småningom är 2 heltidsarbetande personer?"Några tips?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår dig precis, hur i hela friden hinner man både ta hand om familjen och jobba? När båda våra barn gick på dagis så hade vi hjälp av barnvakt som hämtade dem på dagis en eller två dagar i veckan, då kunde jag fixa ärenden på vägen hem utan att behöva ta barnen med. Det var en stor hjälp.
Fast allra viktigast är att (om ni har ekonomisk möjlighet) lägga ner projektet heltidsarbete. Jag lovar - ni ångrar er inte. De här åren med barnen har ni bara en gång! Se till att få så mycket tid ni kan med dem. Lycka till! /Maria i Malmö

Lotta sa...

Jag känner helt klart igen mig i denna beskrivning. Den som myntade uttrycket "mammaledig" har aldrig varit det själv - det är jag helt övertygad om. Det borde istället heta "mammajobbande". Då förstår man mer vad det är. Förutom allt det du just nämnde så gäller det dessutom att ha koll på allt. Fika till skolan, dagis, avslutningen på fotbollen. Presenter till alla ledare av olika slag, kruka med för plantering i skolan, kusinens födelsedag osv., osv. För att inte nämna alla vårdbesök på olika inrättningar. Det är logistik på hög nivå. Jag tycker man borde bli sponsrad med en almenacka av något slag - eller varför inte med en personlig assistent;).

Kram Lotta

Orchid sa...

Man får inte glömma bort att andas!
Ha det så gott!
Ingegerd