onsdag 21 januari 2009

Vällingkamp

Mamma H skriver:

Positiv och uppmuntrande försöker jag introducera vällingen för Lilla L. Hon är mycket skeptisk. Hon tittar måttligt intresserad på flaskan, tar ett par sug och puttar sedan bort den. Hon är inte dum inte. Hon fattar att vällingflaskan innebär ett steg längre bort från tutten som hon bara älskar. Lillebror M var likadan. Envis som synden att inte vilja äta vällingen men honom lyckades jag till sist nöta ner. Det är ju så himla bra och så himla mysigt med välling. Jag tänker inte ge upp om Lilla L heller. Tips? Någon?

7 kommentarer:

Lena sa...

Har inga tipps bara att kämpa vidare.
Ni skriver så bra och tänkvärt om er lilla tjej.

Anonym sa...

Nä hur sjutton gjorde vi egentligen? Masarin var grymt skeptisk mot vällingflaskan. Jag har för mig att vi började i juni och att han accepterade den i augusti. My god! Två månader alltså. Men nu befarar jag att han aldrig kommer sluta med vällingen istället :-)

Och tipsen har jag glömt bort. Men jag misstänker att ni redan testat att gömma mamman i garderoben medan den goda vällingen visas för lilla L?

Grodansmamma sa...

Vi hade det värre med storebror som fick ges med sked i ca 3 månader innan flaskan dög. Hur sjutton orkade vi? Varje kväll först flska ca 2 sug sedan sked. Det funkar nog bara med första barnet. Och nu vet jag inte hur vi ska få honom att sluta men än så länge har jag aldrig träffat någon 18-åring som käkar välling i flaska så det reder sig nog med tiden...
Med Elsa tror jag vi testade alla flaskor och nappar som fanns på marknaden. Hugaligen vad pengar vi spenderade. Elsa däremot nobbade alla nya fina flaskor och tyckte storebrors gamla med napp med en för stor skåra i var bäst. Så den fick det bli.

Lilla L sa...

Lena: TACK!

Masarinmamman;Jo, mamman borde nog gömma sig lite oftare i garderoben...Är bara så himla blödig när det kommer till lillasyster

Grodansmamma; Håller på och betar mig igenom dom olika napparna men än så länge utan resultat. Men jag tänker inte ge mig...

Anonym sa...

Inga tips alls, tyvärr! Men samma erfarenhet ... Elsa var nio månader och helt plötsligt, efter att ha försökt regelbundet i tre månader så drog hon i sig 180 milliliter på en gång och jag ringde mamma och grät glädjetårar.
Ett tips förresten: Se till att lillan är hungrig. Kanske har pappan bättre tur?! /Linda

Mamma Malin sa...

Nu har jag hittat till er fina blogg! Har läst igenom allt idag. Hon är verkligen fin! Anton var likadan. ville inte ha välling. Men efter mkt om men, lämnade vi honom till farmor och farfar några kvällar. Och då, äntligen, accepterade han nappflaskan. Ha tålamod, det löser sig med tiden.

Kommer att fortsätta att läsa er blogg.
Kusin vitamin

Lilla L sa...

Mamma L; Tack för tips! Verkar som om det kan löna sig att hålla på ett tag.

Mamma Malin; Hej, vad kul att du hittat hit och välkommen att fortsätta att läsa! Jo, jag ger inte upp ännu med vällingen, skam den som ger sig. Hoppas vi kan ses snart men det blir kanske först till sommaren..

Stor kram!