måndag 1 december 2008

Funderingar från en nattugla

Pappa J skriver:

Det finns två sorters människor: Early birds och nattugglor. Att det finns en av varje i det här föräldraparet är både bra och dåligt. När jag funkar som sämst är H på topp. Och när hon loggar ur strax efter kl 22 då börjar min mest kreativa period. Då ska punkterna på att-göra-listan betas av i snabb takt, då är tankarna klara som källvatten, då får jag alltid mina bästa idéer (som jag ibland kommer ihåg dagen efter). Mina få blogginlägg är alla skrivna i månsken. Så också detta förstås.

Våra olikheter betyder att vi kan växeldra lite vilket ofta kan göra oss som familj mer effektiva. Kanske. Men å andra sidan missar vi alltid varandras bästa period på dygnet. Det finns några fönster där vi båda funkar lika bra. Sen förmiddag och tidig kväll. Gäller att passa på och umgås då...

Oftast finns en viss rättvisa mellan de två. Nattugglan och "the early bird" gynnas och missgynnas ungefär lika. Men när det kommer en bebis rubbas den balansen och nattugglan hamnar på losersidan. Bebisar är som bekant aldrig nattugglor. Om man inte tolkar Lilla L:s korta uppvaknanden i vargtimmen som infall från en nattuggla. Men det gör inte jag. Hon somnar alltid planenligt kl 8 och vaknar för att möta en ny dag kl 6. Vardag som helg. Och det innebär att det faktiskt är bättre att vara early bird nu för tiden.

Men kampanjen har redan börjat. Jag ska göra henne till en inbiten nattuggla. Så kan vi sitta och mysa framför TV:n och tänka kreativa tankar ihop när alla andra sover. För hittills är jag ensam i familjen.

Men tills det sker är det bara och ta skeden i vacker hand och gå och lägga sig. Är en dag imorron också...
gonatt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket roligt inlägg! Här är vi två nattugglor ... och nätterna blir bara kortare och kortare och vi tröttare och tröttare. Barnen? - sover gott 20 - 6, alltså ingen sovmorgon. Varannan morgon på helgerna är vår räddning, däremellan går vi i dimman;-). Har precis fått reda på att vi har gemensama bekanta ... A, snart 5 år, som har Downs och bor rätt nära er är med i vår "gamla Tittut-grupp". Ha det så bra.