lördag 28 februari 2009

Digitala spår

Pappa J skriver:

Ni vet vad Andy Warhol lär ha sagt: I framtiden kommer alla få sina "fifteen minutes of fame". Frågan är om inte framtiden är här nu. Men berömmelsen behöver som bekant inte alltid vara av den postiva sorten.

Eftersom jag själv är journalist tänker jag ofta på hur mycket mer information som går att få fram om människor nu jämfört med när jag började jobba för 13 år sen. Och hur snabbt man kan få den. Nu när var och varannan bloggar, finns på Facebook eller medverkar i nån tidningsartikel som sedan ligger på nätet i åratal.

Det här är inget problem så länge man är en doldis som ingen direkt hyser agg emot. Men om man plötsligt uppmärksammas i nåt sammanhang där väldigt många människor blir arga på en - då blir den här snabbt sökbara offentligheten inte så kul längre. Fråga killen som under några hektiska dagar var oskyldigt misstänkt för mordet på Anna Lindh eller nån av de socialtjänstemän som framstått som samvetslösa idioter i av Janne Josefssons reportage.

En vän påminde mig om detta efter att ha omskrivits offentligt på ett sätt som gjorde en viss, rätt obehaglig grupp i samhället väldigt förbannad på henne. Hon gick ut på några av de forum som diskuterade den händelse hon var inblandad i. Där fann hon till sin förskräckelse hur folk helt hämningslöst la ut länk efter länk där man kunde hitta bilder på henne och barnen, deras hemadress, makens arbetsplats osv osv.

Vad vill jag då säga med allt detta?

Jo egentligen bara att alla vi som bloggar eller finns på Facebook eller medverkar i nån tidningartikel som läggs ut på nätet, någon gång ibland ska tänka på de digitala spår vi strör omkring oss. Och hur de skulle kunna användas av någon som vill en illa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt så! Men dessa digitala spår gör även att jag hittat er underbara blogg!

Av en händelse googlade jag nämligen efter släktens journalist och tänkte att kanske hade han en blogg som kunde underhålla mig när jag hade en stund över.

Så jag vill tacka hela familjen för att ni visar upp ert liv med lilla L. Jag kommer kika in fler gånger! Och hoppas att ni svänger in om ni har vägarna förbi värmland!

Lilla L sa...

Hej Emma,

Vad kul att höra av dig på det här sättet! Jo digitala spår är oftast bra.
Kul att du hittat hit. Är så svårt att veta vilka som läser. Men nu har jag ett alldeles tydligt ansikte på en läsare i alla fall.