onsdag 27 maj 2009

Hål i hjärtat

Mamma H skriver;

I går var det undersökning av det lilla hjärtat igen. Lilla L var så duktig, låg där så förnöjsam och åt på sitt kex medan farbror Doktorn undersökte hennes hjärta med ultraljud. Ett ca 10 mm stort hål finns i hennes hjärta och det kommer troligtvis inte att försvinna av sig självt. Någon form av ingrepp kommer att ske under hösten. Nu återstår att se om det blir det mindre ingreppet som genomförs på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm eller om det blir det större, dvs kirurgi i Lund. Det lutar åt det senare.

5 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
En hjärtoperation är stort och väcker många tankar och känslor... Mina erfarenheter av Lund är enbart positiva! Otroligt duktig och omtänksam personal! De vet vad de gör!
Saga operarade sitt hål i hjärtat när hon var 3 månader, nu är det snart dags för återbesök igen... Vi håller tummaran!
Maria

Anonym sa...

Hej jag är en 56 årig Mamma till en dotter på 33 som genomgick en hjärtoperation (hål mellan kamrarna) när hon var två år. Alltså 31 år sen! Chansen för överlevnad var då 50/50. För oss gick det bra. Efter bara några veckor var hon så stark att hon började gå, vilket hon inte orkat innan. Det blev en stor och fantastisk förändring direkt. Lycka till. Annika

Lilla L sa...

Tack båda två för pepping! Det känns bra att höra. Lilla L har ett hål mellan förmaken, ett sk blåsljud som anses vara ett lindrigt hjärtfel och det "enklaste" att operera. Hon är helt opåverkad av det i dag och skulle kunna förbi så länge. Men när det ändå finns där vill man åtgärda det. Så egentligen är jag inte särskilt orolig även om det naturligtvis blir en jobbig upplevelse när den dagen kommer.

Fredric och Jag sa...

Hej
Vi har precis varit I Lund. Fredric hade 2 stycken 2 cm hål I sitt lilla hjärta. Han mår bra nu. En mycket piggare och gladare liten pojke. Personalen är fantastisk. Lycka till:)

sandra sa...

kanske sent att svara på denn atråd. men jag har själv opererats för hål i hjärtat. jag haed 7 hål!. opererades på lund när jag var liten 2 månader tror jag att jag var . minns dock inte vart hålen satt men jag mår bra nu. går på återbesök var tredje år.