måndag 21 september 2009

Imorgon. Då...

Pappa J skriver:

Ett mantra som vi har upprepat ända sedan vi visste att Lilla L skulle komma är "samma förväntningar". Tanken bakom var att vi misstänkte att många föräldrar gör sina utvecklingsstörda barn en björntjänst genom att särbehandla dom. Att dalta med dom, att redan på förhand utgå från att dom inte klarar olika saker innan man ens har prövat.

Bara så kan Lilla L nå sin högsta potential, har vi tänkt.

Men jag måste medge att det är svårt: Inte för att jag underskattar hennes intelligens, men jag känner redan att det kommer krävas ett stort mått av självövervinnelse för att inte dalta med henne. För det är ju så lätt att tänka att "sen, när hon blir äldre ska vi göra si och sen ska vi göra så".

Men sanningen är ju att det börjar i de små besluten redan nu. Som det där med att somna själv. Mot pojkarna var vi stenhårda: När de fyllde ett år åkte de ut ur vår säng och in i sin egen. Det blev några kvällar av gråt och tandagnisslan. Därefter inga problem. Bra för dom. Bra för oss.

Men lilla, lilla, söta L. Hur skulle vi bara kunna slänga ut henne?! Klart hon ska få ligga hos oss om hon trivs bäst där. Och det är just den där instinkten jag är rädd för. Om vi fortsätter följa den är jag rädd att vi klemar bort henne så att hon inte klarar lika mycket när hon blir stor som hon skulle kunna göra.

Jo, jag känner det nu när jag skriver. Banne mig! Nu är det dags att hon får somna i egen säng. Imorgon börjar vi.

Kanske....

11 kommentarer:

Masarinmamman sa...

Hoppla. Det där känner jag minsann igen. Jag kan inte beskriva det på något annat sätt än att våra hjärtan liksom är lite mer ömma för Masarin.

Vi försöker i de flesta situationer vara konsekventa mot barnen och köra samma regler och möjligheter.

Men när Masarin blir ledsen. Ja då blir han så otroligt ledsen. Och ja. Då ömmar det i hjärtat.

Och vet ni vad. Om Lilla L har det skönt inne hos er tycker jag gott hon kan få stanna ett tag till.

Jag tänker så här. Vi är kloka och medvetna föräldrar. Vi kommer göra missar med alla barnen. Det liksom ingår i föräldraskapet. Men jag tror inte att ni, eller vi, kommer att överbeskydda Lilla L eller Masarin. Bara ömma lite emellanåt...

Anonym sa...

jag är 55+ och "gråter" fortfarande om jag måste somna ofrivilligt ensam! vad är bra med det?
tackochlov för att livet levs en dag i sänder och hur många föresatser man än har att göra allt mycket bättre än andra föräldrar så "blir det aldrig som man tänkt sig".
och vi kommer aldrig ifrån att hur pedagogiska vi än är så är/blir våra ds barn inte normalbegåvade utan de behöver extra beskydd av oss som älskar dom

Anonym sa...

Extra beskydd, ja. Men inte överbeskydd. Överbeskydd är ingen förtjänt av, tror jag, normalbegåvad eller icke. Det är väl det där med balansen mellan de båda som är själva grejen. Liksom med så mycket annat i livet.

Båda våra barn kommer till oss om natten. Så där är det i alla fall ingen särbehandling, bara trångt, hihi!

Hilsen, Malin

Suzy71 sa...

Hej pappa J!
Jag tycker att det är jättespännande att läsa er blogg med tanke på att mina småtjejer nästan är jämngamla med Lilla L. Mina tvillingdöttrar är födda 4 juli 2008, varav en har ds. Det där med att lägga barnen i egen säng tror jag är jättevärdefullt för alla även om det kan kännas hårt.
Min stora pojke, 4 år, har somnat i egen säng från dag 1. När han däremot har vaknade på natten så lyfte jag över honom till mig för att amma. Ju äldre han blev, ju mer sällan vaknade han och till slut sov han i egen säng utan att vakna på hela natten. Utsövd kommer han istället in till oss varje morgon, om han vaknar först förstås, och kryper ner en stund och bara myser. Glad pojke - utvilade föräldrar.
Förra sommaren kom tjejerna och fastän ena tjejen hade ds så var det inget alternativ att ha någon i sängen på natten. Även de har sovit i sina sängar från dag 1. När tjejerna var mellan 6 och 8 veckor sov de hela nätterna i sina sängar utan att ens vakna för att äta. På morgongen kan jag fortfarande idag höra två tjejer som ligger och tjattrar i sina sängar och när jag kommer in till dem så blir de överlyckliga och spricker upp i två stora leenden.
Då kan jag inte mer än känna att jag har gjort rätt, i allafall utifrån mina förutsättningar.
Jag tror din känsla är rätt och att det är dags nu att låta Lilla L sova i eget rum, i egen säng. Ju längre man väntar desto mer medvetna blir de och ju svårare blir det att motivera.
Att sova i egen säng tror jag är en trygghet för barnet. Jag tror att det i slutänden ger en känsla av att - Här ska jag sova - Här är jag trygg - ds eller ej :)
Lycka till!
Mvh
Sussie

Lena sa...

Linnéa fixade detta själv och vill bara somna med mig eller pappan sedan vill hon sova själv och ligger man bredvid henne får man sparka och slag och när man går ifrån sängen så breder hon ut sig nöjd och sover som en stock.
Enda gångerna hon vill ha närhet och värme på nätterna är när hon är sjuk, då vill hon ligga när och sova.
Annat är det med tvillingsysterns Agnes som fortfarande vis 6 års ålder har separationsångest efter mer än 5 års träning på att sova ensam.

/Lena

Jenny sa...

Vi har samma disskution här.."ska vi byta täcke eftersom det prasslar och stör lilla A..eller ska vi låta henne flytta till eget rum..."
Hon blir 20 månader idag :)
Kanske bättre i längden att hon får "bo själv" än att vi ska byta täcke hela tiden :)
(hon alltid somnat/sovit i egen säng)

Jag lämnat henne på dagis första gången själv för 1 timme sedan....hjälp vad har jag gjort var min första tanke när jag kom hem.... Men de har inte ringt..så det går väll bra...

Ska följa lilla L´s flytt och se om vi oxå tar steget...

Ha en bra dag
Mvh Jenny

Anna sa...

Såklart att lilla L ska sova i egen säng så småningom.

Våra tvillingar där en har DS (många tvillingar här idag) har sovit i "egen" säng från första dagen, men första halvåret sov de tillsammans... Men jag tror att det är en tvillinggrej, hade M kommit för sig själv hade han nog daltats med en hel del mer :)

Det jag egentligen ville säga var detta: Glöm inte mitt i allt DS-ande att hon är en lillasyster också. Hon SKA gullas och daltas med. Det ingår i lillasyster-grejen.

Anna sa...

Kära familjen, jag älskar er blogg och läser den ofta. Ni är en del i att min tidigare rätt fascistiska uppfattning om ds har ändrats radikalt. Och lilla L är bland det sötaste jag har sett.

Som en kommentar till detta inlägg tror jag att det snarast handlar om den ack så klassiska yngsta-barnet-är-alltid-bebis-principen. Det går igen i allt. Min lillebror, som numera har passerat trettio, har fortfarande fördelar som jag och syrran bara kan drömma om.
Min yngsta, snart 7 år, sover fortfarande hos mig ibland. Jag känner så väl igen "men den lilla sötnosen kan man väl inte kasta ut ur mamm- och pappsängen...?" Jag röstar för att ni går på magkänsla och följer era hjärtan. Det går så fort tills de är stora. Njut nu! KRAM

Lilla L sa...

Tack för alla spännande funderingar kring ämnet. Ingen blir väl särskilt förvånad om jag säger att hon fortfarande ligger kvar? Men det rosaskimrande barnrummet står där och väntar på henne. Vilken dag som helst.

Mamma L sa...

Hej! En sen kommentar från Snorpans mamma kommer här:
Är du säker på att du "daltar" med Lilla L för att hon har DS? Kanske är det för att hon är minst?
Snorpan (som ju har DS) blir nog oftast behandlad som den storasyster hon är medan jag är otroligt svag för lille Spiggen och daltar och trixar med honom mycket mer än jag borde.

Lilla L sa...

Hej mamma L!

Jo du har rätt så klart. En hel del av daltande kan förstås förklaras med att hon är minstingen. 3:an brukar ju bli rätt så bortskämda har man ju hört. Men just därför är jag extra rädd för att skämma bort henne extra mycket.

Jörgen