onsdag 15 oktober 2008

Nollvisionen

Pappa J skriver:

Lilla L ska snart ut på sin första utlandsresa. Hela familjen ska åka till gamla goda vänner i Köpenhamn. Kanske njuta lite smörrebröd, gammeldansk och besöka Tivoli. Men Lilla L får väl strängt taget vara utan alla de där sakerna. För henne är det nog tillräckligt spännande att bara åka lite tåg, se något annat några dagar och höra ett annat språk.

Hon har inte varit sig riktigt lik idag. Lite nollställd så där. Inga leenden, nästan inget joller, och den lilla kroppen kändes ovanligt gelémjuk när jag tog upp henne för komma-hem-kramen efter jobbet. Först var vi lite oroliga och tänkte att hon kanske håller på att bli sjuk. Men sen kom vi på det: Hon har förstås resfeber.

Danmark är ju på många sätt ett sympatiskt land. Men på en del områden undrar man lite. De här KUB-testerna som vi har skrivit så mycket om. I Danmark har de erbjudits alla blivande föräldrar under ganska många år.

Läste för en tid sedan ett pressmeddelande från danska motsvarigheten till Socialstyrelsen. Där jublade myndigheten över hur snabbt det generella testet hade gett resultat. Sedan det infördes hade antalet födda DS-barn halverats. Tonfallet var helt fritt från den dubbelhet som präglar den svenska debatten. Det var liksom inget snack om vad samhällets mål med testet var. Kanske kan kalla det den danska varianten av nollvisionen?

Well, well. Vi ska åka dit och göra lite reklam. Och en bättre reklampelare än Lilla L finns inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Go lilla L, Go! Jag har bara sett dig på bild och läst om dig, men jag är övertygad om att du kommer att charma alla du möter i Danmark! Kram på dig!

Anonym sa...

Hej på er & tack för att ni ställde upp i Expressen-artikeln, det var genom en länk till den som jag hittade er. Jag fick mitt 4:e barn vid 38 års ålder men blev ej erbjuden ngt NUPP (kanske ej var vanligt för 13 år sedan) eller ens FVP (beroende på glesbygdsboende?). Hur som helst, hade de frågat hade jag tackat nej. Med motiveringen att om det var DS hade jag ändå inte aborterat (på liknande skäl som ni, är ej speciellt religiös). Men jag inser efter att ha läst om er att det är bra vara förberedd. MEN. Då måste ju det annorlunda bemötandet av föräldrarna finnas där redan vid testtilfället, precis som ni skriver. Tack för era inlägg & lycka till.