torsdag 2 oktober 2008

Temadag DS

Mamma H skriver:

I går var J, jag och Lilla L i väg på temadag om DS på Tittut här i Stockholm. Vi var ett femtontal familjer, alla där med sina ds-bebisar förstås. På förmiddagen föreläste en läkare i neurologi från KS om de olika medicinska komplikationer som kan komma med ds. Intressant även om jag redan visste det hon berättade. Men å andra sidan blev det då heller inte så tungt att höra. Hon påpekade också noga att vissa barn drabbas av vissa komplikationer, en del får inga alls och väldigt sällan drabbas ett enskilt barn av alla. På eftermiddagen hade vi samtalsgrupper indelade mammor och pappor för sig. Var och en fick presentera sig och sin familj, hur man fått beskedet om ds och överhuvudtaget hur man upplevde hela situationen. Det slog mig att det finns verkligen lika många sätt att reagera på och hantera det hela som det finns människor. Såklart! Var och en har sin historia. Det var många starka känslor som kom upp till ytan den eftermiddagen. För egen del känner jag att jag sedan länge har bearbetat och kommit förbi den chock och sorg som beskedet medförde. Men så har vi ju också ett försprång, vilket man måste komma i håg. Jag känner mig bara så glad och tacksam över Lilla L och att hon kom just till oss. Hon är en kärleksgåva!

1 kommentar:

Lena sa...

Vad tiden går fort, vi var på våran temadag på Tittut för 5 år sedan.

/Lena