onsdag 10 september 2008

Syskonkärlek


Pappa J skriver:

Finns få saker som kan få ett fadersöga att blänka så mycket som ren och oförfalskad syskonkärlek. Annars kan ju ankomsten av en ny familjemedlem utlösa en hel del svartsjuka. Ja, till och med elakhet. Själv var jag allt utom en god bror när min lillasyster kom. Dagliga tjuvnyp och lustmord på diverse kramdjur tillhörde dessvärre vardagen under några år för våra föräldrar. Inget jag är stolt över men så var det.

Lilla L:s bröder (H & M, 9 och 6 år) har inte visat något i den vägen. Tvärtom har de varit kärleksfulla och engagerade från första stund. Redan när vi var kvar på BB skickade de ett helt lass med teckningar och olika installationer som fick glädjetårarna att rinna som vattenfall när vi radade upp dom på fönsterbrädan i det annars ganska nakna familjerummet.

Och sen vi kom hem den där soliga dagen i maj har det bara fortsatt. Jag tror få nyfödingar har fått så mycket kärleksenergi från sina syskon som hon har fått. Dom KRÄVER faktiskt att få hjälpa till med allt från blöjbyten till stimulerande lekar. Och aldrig hörs några klagomål på att hon är i vägen eller sinkar dom. I deras kvällsritual ingår numera att de ska ha varsin egen stund med henne. Fem minuter i varje säng måste det vara. Och då blir hon överöst med så många ömhetsbetygelser och blöta pussar att hälften vore nog.

Det är klart att Lilla L:s särskilda historia spelar roll här. H & M har vetat nästan lika länge som vi. Dom vet också att den innebär att hon kommer behöva mer hjälp och stöd från sina bröder än vad de flesta andra syskon gör. Och den som får en viktig uppgift växer och skjuter en del av sina egna behov åt sidan. Det gäller både stora och små. Men ändå. Jag blir så imponerad - och rörd - av allt dom är förmögna att ge henne redan. Och den glädje dom gör det med.
(Hittade förresten den här länken på Masarinmammans blogg för den som inte har fått nog av syskonkärlek. Jag lovar. Den är värd besväret. )

7 kommentarer:

Grodansmamma sa...

Nu rinner mina tårar av din fina beskrivning av syskonkärlek. Vår groda har en storebror som också överröser henne med kärlek. Fast imorse blev hon kallad krigaren pga av sitt lite buffliga sätt...

Mia sa...

Vilka härliga brorsor hon har lilla L! Det finns förresten ett nytt klipp på Dan Drinker ;-)

Lena sa...

Vad fint skrivet och sitter med tårar på kinderna.

Hej föresten.
Jag heter Lena och hittat hit från Mina tre töser.
Jag är mamma till Linnéa och Agnes som är 5 ½ år och Linnéa är den som har DS.

Vilken super söt lite L ni har och sedan vilka underbara killar ni också har.
Jätte roligt att läsa er blogg om er lilla L.

/Lena

Nikki sa...

Åh en ny blogg att lägga till favoriterna! Tårar i ögonen här med! Jättesöta barn ni har! Vi har också tre söta barn, en tjej och två killar. Dottern har också DS och hon går i andra klass. Kolla gärna in min blogg om ni vill!

Anonym sa...

Roligt att läsa om syskonkärlek, när den är som bäst!! Barn är fantastiska och anpassar sig till det mesta. Jag är själv storasyster till syskon med funktionshinder, titta gärna på min sida www.fridablomgren.se. Lycka till med allt! Mvh Frida

Anonym sa...

Mina ögon tåras också. Tänk om detta perspektiv finge komma fram i debattenom kub-testerna, där massor av "annorlunda" barn sorteras bort.

Anonym sa...

Som syster till en nu kvinna med CP-skada så undrar jag om ni gjort efterforskningar på hur det påverkar era pojkar att växa upp med en syster med speciella behov?För som ni säger "den som får en viktig uppgift växer och skjuter en del av sina egna behov åt sidan".. Jag är berikad av min syster, men det är inte helt problemfritt, ens i vuxen ålder, då jag har svårt att ta plats och att ställa krav p g a min uppväxt.